Skador inom simning

Även om simning på många sätt är en skonsam sport för leder och muskler, eftersom man inte utsätter kroppen för några stötar, och även om simning inte är en kontaktsport med risk för allvarliga skador, förekommer skador även inom simning. Det är framförallt en typ av skada som drabbar simmare, och det är smärta i det som kallas rotatorkuffen.

Rotatorkuffen är en muskelgrupp som består av fyra muskler, vars uppgift är att kontrollera och stabilisera axlarna. En simmare, särskilt en som simmar frisim, kan lätt överbelasta rotatorkuffen, vilket leder till smärta i axlarna som strålar ner på utsidan av överarmen. Denna smärta blir skarpast när armen är helt utsträckt över huvudet. Det är ofta även i just den positionen som man först känner av smärtan. Om man inte gör något åt den kommer den dock att förvärras.gray412

Om man som simmare får problem med just rotatorkuffen bör man besöka en sjukgymnast, naprapat eller en kiropraktor för att få hjälp med behandling och övningar som kan hjälpa mot besvären. Du hittar enkelt en kiropraktor i Stockholm på varden.se. Som en generell regel kan dock sägas att man inte bör träna simning så länge man har ont i axeln. Istället bör man se till att träna axlarna med styrkeövningar som inte gör ont, till exempel sådana där armarna hålls under huvudnivå. När man börjar återhämta sig, och ska börja simma igen, är det bra att använda simfenor under träningarna. Detta avbelastar nämligen axlarna vid simtagen.

Det finns också andra saker som simmare kan tänka på under sina träningar för att undvika andra typer av skador. En simmare måste till exempel behålla sin rörlighet i nacke och rygg. Ett bra sätt att göra det är att träna på att andas åt båda hållen när man simmar frisim, för att belastningen ska bli jämnt fördelad på båda skuldrorna. Det är också viktigt för simmare att tänka på sin hållning, inte bara i vattnet utan överallt. Detta eftersom hållningen påverkar hur musklerna arbetar i skuldror och bål, liksom hur axeln är positionerad. Man kan kontrollera att man har en bra hållning genom att ställa sig rakt upp med armarna längs med sidorna; händerna ska då vila på sidorna av låren, med tummarna framåt och lillfingrarna längst bak.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *