Simning effektivt för fettförbränning

Simning är som motionsform en av de mest kompletta formerna av motion. Det är bra, inte enbart för att förbränna fett, utan du tränar dina muskler och syreupptagningsförmåga, minst lika mycket. När du tränar i bassängen, försvinner mycket energi genom att hålla värmen i kroppen. Det gör också att du bränner lite mer energi än motion på land. Är du en ovan simmare, ska du förstås känna dig tillräckligt säker i vattnet innan du tränar för hårt, men som en oerfaren simmare ser du snabbt resultat i vattnet.

Simkläder

För många som vill komma igång att träna i simbassängen kan det finnas ett motstånd för att visa upp sig i badkläder om man inte är till freds med hur man ser ut. Ett sätt att komma över den här onödiga ”rädslan” är att köpa ett per nya simkläder och satsa på något som är följsamt och känns modernt. För att öka trivselkänslan då du åker iväg för dina simpass, är det även bra om du ser till att använda bra kvalité på alla vårdande produkter när du duschar. Det finns idag även många spännande alternativ för exempelvis skäggprodukter för män, och många hårschampon är idag extra skonsamma.

Simövningar

När man utför olika övningar i bassängen, måste man inte få till alla rörelser perfekt från början. Effekten av motion är lika stor om du gör ”rätt” eller om det ser lite nybörjar-aktigt ut. Men ha som mål att förbättra din teknik, och det kommer den göra vartefter du besöker simhallen. Du tävlar (förmodligen) inte för att vinna nästa OS, och det finns olika banor för olika snabba simmare.

Andningen är viktigt då man simmar och det kommer vara något du utvecklar, i takt med att du prövar olika simsätt. Simning bränner många kalorier och byter du dessutom simsätt, hinner inte kroppen vänja sig, och det bränner ytterligare fler kalorier. Simning är också skonsamt för lederna och bra om du har någon tidigare lättare ryggskada, då det inte belastar på samma sätt som vid exempelvis löpning. För att få en effektiv fettförbränning , är ett upplägg med intervall ett bra sätt, det innebär att du upprepar lite högre tempo, med ett lite lägre tempo ( i intervaller ). Mellan du ställer om mellan de tyngre och de lättare återhämtnings-perioderna, tar det ett tag för pulsen att gå ner, och du får ett par minuters ”gratis” motion i viloläget. Kroppen har svårare att anpassa sig, och därmed infinner sig en större total förbränning.

Några förslag på simövningar för viktminskning:

  • 50 meter crawl, 50 meter ryggsim, 100 meter bröstsim (upprepa)
  • 100 meter ryggsim, 200 meter bröstsim, 300 meter crawl (upprepa)

Du kan även alternera mellan enbart rygg- och bröstsim om crawl är för svårt.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *